اجتماعیمعرفی کسب و کار

ریلز اینستاگرام چیست و چه کاربردی دارد؟

قابلیت reels در اینستاگرام چیست؟

این قابلیت جدید از روز چهارشنبه ۵ ماه اوت سال ۲۰۲۰ ( ۱۵ مرداد ۹۹ ) به پلتفرم اینستاگرام اضافه شد. واژه reels به قرقره یا همان حلقه‌های فیلم قدیمی اشاره دارد و همانطور که از اسم آن مشخص است، این امکان جدید، سرویسی است که به کاربران اینستاگرام اجازه می‌دهد ویدیوهای کوتاه و جذاب بسازند.

در ابتدا ویدیوهای ریلز محدودیت زمانی ۱۵ ثانیه‌ای داشتند. ولی به‌ تازگی این زمان دو برابر شده است. ریلز اینستاگرام به کاربران خود امکان می‌دهد تا با اضافه کردن صدا، افکت‌های تصویری، متن، استیکر و ابزارهای خلاقانه، ویدیو کلیپ‌های سرگرم‎‌کننده instagram video downloader تا سقف ۳۰ ثانیه بسازند و با کاربران دیگر به اشتراک بگذارند. قابلیت ریلز در اینستاگرام شباهت بسیاری با سرویس ویدیوی کوتاه پرطرفدار تیک تاک دارد. به همین دلیل به محض انتشار این سرویس جدید، بسیاری از مردم، ارائه این سرویس را رقیبی جدید برای تیک تاک دانستند.

ویدیوهای ریلز کجا نمایش داده می‌شوند؟

اگر حساب کاربری یا اکانت کاربری که ویدیوی ریلز را ساخته است خصوصی باشد؛ مانند پست‌های عادی اینستاگرامی، تنها دنبال‌کنندگان آن صفحه و از طریق فید اینستاگرام می‌توانند ویدیوی ریلز را مشاهده کنند. اما اگر حساب کاربری عمومی باشد، به جز دنبال‌کنندگان پیج، امکان انتشار ویدیو در صفحه اکسپلور اینستاگرام و افزایش تعداد بازدیدکنندگان آن ویدیو وجود دارد.

آموزش استفاده از قابلیت ریلز در اینستاگرام

دو روش برای استفاده از قابلیت ریلز اینستاگرام وجود دارد:

  • روش اول: فشار دادن دکمه ضبط و فیلم‌برداری در بخش Reels
  • روش دوم: استفاده از ویدیوهایی که قبلا گرفته‌اید یا کلیپ‌های مورد علاقه شما که در گالری هستند

چطور اولین ویدیوی ریلز خود را بسازم؟

ابتدا وارد صفحه استوری‌ها شده و گرینه Reels را انتخاب کنید.

برای دسترسی به ریلز وارد بخش اسنوری‌ها شوید

مطابق شکل زیر، برای ساخت ریلز می‌توانید از ۴ ابزاری که در اختیار شما قرار دارد، استفاده کنید:

امکانات مختلف ریلز

با انتخاب گزینه ۱ می‌توانید از بانک صدای اینستاگرام، صدا یا موزیکی مناسب با ویدیوی ریلز خود انتخاب کنید. این موزیک می‌تواند برای تمام ویدیوی شما باشد یا فقط به بخش خاصی از آن اختصاص پیدا کند.

۲– Speed

با انتخاب گزینه ۲ سرعت ویدیوی خود را انتخاب می‌کنید.

۳– Effects

با انتخاب این گزینه می‌توانید افکت یا جلوه‌های تصویری به ویدیوی خود اضافه کنید.

۴– Timer

با این گزینه می‌توانید مدت زمان حدودی ویدیوی خود را مشخص کنید.

با انتخاب تایمر مدت زمان حدودی ویدیوی ریلز را مشخص کنید

پس از انجام این تنظیمات، دکمه ضبط ویدیو را فشار دهید و نگه دارید تا فیلم‌برداری شروع شود. اگر برای شروع فیلم‌برداری تایمر را را تنظیم کرده باشید، پیش از شروع، شمارش معکوس فعال می‌شود.

هنگام ضبط ویدیو با فشار دادن دکمه ضبط می‌توانید فیلم‌برداری را متوقف کنید و با فشار دادن مجدد، فیلم‌برداری کلیپ بعدی را استارت بزنید.

با استفاده از Align می‌توانید تنظیمات لازم برای کلیپ را انجام دهید

برای تماشا، برش زدن یا حذف کلیپ ضبط شده قبلی می‌توانید از دکمه شماره ۶ استفاده کنید.

اضافه کردن متن و استیکر به ریلز

بعد از اتمام ضبط ویدیو، می‌توانید با اضافه کردن تصاویر، متن، استیکر و طرح‌های مختلف، ریلز خود را ویرایش کنید.

ویدیوهای ریلز را چگونه به اشتراک بگذاریم؟

برای ریلز یک تصویر به عنوان کاور انتخاب کنید

اگر حساب کاربری شما خصوصی نباشد، علاوه بر فید پیج خود کاربر، ویدیوهای ریلز در صفحه اکسپلور اینستاگرام  هم به نمایش در خواهند آمد. با اضافه کردن موزیک، هشتگ و افکت‌های مختلف، ویدیوی ریلز برای افرادی که آن موزیک، هشتگ یا افکت خاص را جستجو کرده‌اند، قابل مشاهده می‌شود.

اما اگر اکانت شما خصوصی باشد، تنها دنبال‌کنندگان صفحه اینستاگرام شما می‌توانند ریلزها را ببینند. در این حالت بنابر قوانین حفظ حریم خصوصی اینستاگرام، دنبال کنندگان امکان به اشتراک گذاشتن آن ویدیو را نخواهند داشت. بعد از اشتراک گذاری ریلز، ویدیو مطابق با تصویر زیر قابل مشاهده خواهد بود.

نحوه به اشتراک گذاری ریلز

ویدیوهای ریلز دیگران را چطور پیدا کنیم؟

برای تماشای ویدیوهای ریلز در اینستاگرام ۴ روش وجود دارد:

روش اول:

ویدیوهای ریلز در صفحه فید اینستاگرام قابل مشاهده هستند. یعنی اگر افرادی که فالوئر آن‌ها هستید، ویدیوی ریلز منتشر کرده باشند، در کنار سایر گزینه‌ها مانند عکس، ویدیو و IGTV قابل مشاهده هستند. مانند تصویر زیر ویدیوهای ریلز برای تمایز از سایر محتواهای اینستاگرام، با آیکن ریلز مشخص  می‌شوند.

روش دوم:

با جستجو در صفحه اکسپلور اینستاگرام هم می‌توانید ویدیوهای ریلز را پیدا و مشاهده کنید. برای ریلزها زبانه جداگانه‌ای در بالای صفحه اکسپلور، تعیین شده است.

اینستاگرام ریلزهای برگزیده را با برچسب Featured مشخص می‌کند

روش سوم:

انتخاب ریلز بر اساس موزیک، هشتگ و افکت

روش چهارم:

علاوه بر روش‌هایی که گفتیم، با جستجوی هشتگ، می‌توانید ریلزهای مرتبط با آن هشتگ را هم پیدا کنید. برای این کار کافی است تا هشتگ مورد نظر خود را در بخش جستجو، تایپ کنید.

ریلز اینستاگرام چه قابلیتهایی دارد؟

از مهم‌ترین قابلیت‌هایی که ابزار Reels در اختیار کاربران قرار می‌دهد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  استفاده از ابزارهای ویرایش ویدیویی
  • تغییر سرعت ویدیو
  • اضافه کردن جلوه‌های واقعیت افزوده
  • اضافه کردن موسیقی به ویدیو
  • مونتاژ چند ویدیو با هم و ساخت ویدیوی جدید
  • استفاده از بانک موزیک اینستاگرام به جای صدای اصلی ویدیو

ریلز چیست و چرا در اینستاگرام محبوب است؟

در پاسخ به سوال ریلز چیست یا ریلز اینستاگرام چیست ، باید بگوئیم ریلز اینستاگرام به ویدیوهای کوتاه،‌ عمودی و تمام صفحه‌ای گفته می‌شود که حداکثر می‌توانند ۹۰ ثانیه باشند. برای ساخت ریلز اینستاگرام، در داخل این اپلیکیشن ابزارهای ویرایش ویدیوی متعددی ارائه شده است و همچنین آرشیوی از فایل‌های صوتی، شامل قطعه‌های کوتاهی از آهنگ‌های گوناگون که محبوبیت بالایی دارند، بخش کوتاهی از جمله‌های کلیدی یک فیلم یا ویدیوی ماندگار و غیره نیز، در اختیار کاربران قرار گرفته است تا آن‌ها را روی ریلزهای اینستاگرام خود میکس و مونتاژ کنند.

در کنار این موارد، یک ریلز اینستاگرام، می‌تواند شامل ترکیبی از چند ویدیوی کوتاه، فیلترها و کپشن اینستاگرام باشد. کاربر حتی این امکان را دارد که به ریلزهای اینستاگرام خود، استیکر اضافه کند یا قابلیت‌هایی را به یک ریلز بیافزاید که امکان تعامل دیگر کاربران با آن نیز فراهم شود.

حال که می‌دانید ریلز چیست ، شاید این سوال برای شما پیش بیاید که فرق ریلز اینستاگرام با استوری اینستاگرام چیست؟ ریلز اینستاگرام با استوری کاملاً متفاوت است؛ استوری‌ها بعد از ۲۴ ساعت از دسترس مخاطبان خارج می‌شوند، اما وقتی یک ریلز اینستا را در فید اینستاگرام پست می‌کنید، تا ابد در اشتراک شما باقی می‌ماند، مگر اینکه خودتان روزی تصمیم بگیرید آن را حذف کنید.

مهم‌ترین نکته این است که در زمان حاضر، الگوریتم اینستاگرام، ریلز را به هر نوع پست دیگری ترجیح می‌دهد و از همین‌رو، این الگوریتم، آن را به افرادی بیشتری نمایش می‌دهد که شما را فالو ندارند. چنین روندی، برای کسانی که در کار بازاریابی شبکه های اجتماعی هستند یا سایر دیجیتال مارکترها بسیار ارزشمند است و به نوعی فرصتی طلایی برای رشد اکانت‌های اینستاگرام تحت نظارتشان محسوب می‌شود.

نحوه دیدن ریلز در اینستاگرام

بخشی در اپلیکیشن اینستاگرام در نظر گرفته شده است که کاربران می‌توانند با رفتن به آن، شروع به دیدن ریلزهای جدید از افرادی بکنند که آن‌ها را فالو نمی‌کنند. برای دسترسی به این بخش، کافی است روی دکمه پلی مانندی که در زیر اپلیکیشن نمایش داده می‌شود بزنید؛ سپس، وارد فیدی با قابلیت اسکرول عمودی خواهید شد که در آن تعداد نامحدودی ریلز اینستاگرام جذاب از کاربرانی که نمی‌شناسید و فالو ندارید، فهرست شده‌اند. البته اگر این دکمه را هنوز نمی‌بینید، احتمالاً به این علت است که فعالیت چندانی در اینستاگرام ندارید و اقدام به انتشار ریلز اینستاگرام در اشتراک خود نکرده‌اید؛ معمولاً، بعد از انتشار چند ریلز در یک بازه زمانی کوتاهی، این دکمه به اینستاگرام شما اضافه خواهد شد.

در صفحه پروفایل هر کاربر نیز یک دکمه جدید اضافه شده است، که با زدن روی آن، می‌توانید صرفاً ویدیوهای ریلز اینستاگرام آن را مشاهده کنید. ضمناً، اگر می‌دانید اکسپلور اینستاگرام کجاست، باید بگوئیم که در اکسپلور اینستاگرام نیز توجه ویژه‌ای به ویدیوهای ریلز می‌شود و بر حسب علاقه‌مندی‌های هر فرد و اکانت‌‌هایی که فالو می‌کند، ویدیوهای متعددی از این دست به او پیشنهاد می‌شوند. حالا به خوبی می‌دانید که ریلز چیست یا ریلز اینستاگرام یعنی چی و احتمالاً این سوال را دارید که چگونه ریلز بسازیم یا از کجا آموزش ریلز اینستاگرام را بخوانیم، ببینیم و یاد بگیریم.

چگونه ریلز درست کنیم یا نحوه ساخت ریلز اینستاگرام

بعد از توضیح اینکه ریلز چیست ، رسیدیم به نحوه ساخت ریلز اینستاگرام؛ برای اینکار یا همان درست کردن ریلز اینستاگرام، ۵ گام ساده را باید طی کنیم.

۱. ورود به ویرایشگر ریلز اینستاگرام

برای ساخت ریلز اینستاگرام یکی از اصلی‌ترین راه‌ها این است که به صفحه پروفایل خود در این شبکه اجتماعی بروید و سپس روی دکمه‌ به اضافه شکل در بالای سمت راست صفحه زده و سپس گزینه «ریل» (Reel) را انتخاب کنید. همچنین اگر وقتی در صفحه اصلی اپلیکیشن اینستاگرام حضور دارید با انگشت خود به سمت چپ بکشید، به بخش دوربین در این اپلیکیشن می‌روید. سپس، می‌توانید با انتخاب گزینه Reel از پائین صفحه، به ویرایشگر یا ادیتور ریلز اینستاگرام دسترسی پیدا کنید.

۲. ضبط ریلز اینستاگرام و آپلود آن

برای ساخت ریلز اینستاگرام یا ضبط ریلز اینستاگرام شما دو گزینه در اختیار دارید که عبارت هستند از:

  • نگه داشتن دکمه ضبط یا همان Record و ضبط کردن ویدیویی که قصد دارید به اشتراک بگذارید.
  • آپلود کردن ویدیو از میان ویدیوهایی که قبلاً روی حافظ گوشی خود ضبط و ذخیره کرده‌اید.

حالا پس شاید بپرسید که ادیت ریلز چیست یا چطور ریلزهایی می‌بینیم که ترکیبی از چند ویدیو هستند. در پاسخ باید بگوییم، شما می‌توانید یک کلیپ ریلز را به صورت یکباره ضبط کنید، یا اینکه چند کلیپ را ضبط کرده و از پیوست دادن آن‌ها به هم یک ریلز اینستاگرام تهیه کنید.

در اصل هنگامی که وارد بخش مربوط به ضبط و ساخت ریلز می‌شوید، می‌توانید با زدن دکمه رکورد، یک ویدیو بگیرید یا چند بار از این دکمه استفاده کنید و چند ویدیوی پشت هم بگیرید. سپس، ویدیوهایی که گرفته‌اید یک به یک در پایین صفحه ظاهر می‌شوند و شما می‌توانید طول هر ویدیو را بر حسب ساختاری که در ذهن‌تان دارید، کوتاه و بلند کنید. اکثر ریلزهایی که در آن‌ها می‌بینید، مثلا بر اساس ضرب‌آهنگ موسیقی، پس زمینه صحنه تغییر می‌کند، لباس‌های فرد حاضر در تصویر عوض می‌شوند و غیره، در اصل به همین شکل ساخته شده‌اند.

اگر در هنگام درست کردن ریلز اینستاگرام از چند ویدیو، نیاز داشتید تا کلیپ‌های قبلی را ببینید، آن‌ها را ویرایش و یا حذف کنید، کافی است مطابق تصویر روی دکمه «ادیت کلیپ» بزنید.

۳. ویرایش و تنظیم ریلز اینستاگرام

تا اینجای مطلب ریلز چیست ، دو مرحله را برای ساخت ریلز اینستاگرام پشت سر گذاشته‌ایم. وقتی کار ضبط ریلز به اتمام رسید، می‌توانید با آیکونی که در بالای ادیتور ریلز وجود دارد، به ریلز خود استیکر، طراحی، متن و غیره اضافه کنید. اینستاگرام اپلیکیشنی است که قابلیت‌های زیادی را در خود جای داده است و از همین رو پیش از این، در مجله فرادرس یک مطلب جداگانه با عنوان آموزش اینستاگرام منتشر کرده‌ایم؛ ادیتور ریلز اینستاگرام نیز از این قاعده مستثنی نیست. در ادیتور ریلز ابزارهای متنوعی جای داده شده است تا بتوانید ریلزهای اینستاگرام خود را به سادگی ویرایش کنید. در ادامه برخی از این قابلیت‌ها را باهم مرور می‌کنیم.

  1. Audio: این بخش به شما اجازه می‌دهد تا از کتابخانه فایل‌های صوتی اینستاگرام یا از فایل‌های صوتی موجود روی دستگاه خود، یکی را انتخاب کرده و به ویدیوی ریلزتان اضافه کنید. حتی این امکان را دارید که بخش خاصی از یک فایل صوتی را انتخاب و به ویدیو بیافزایید.
  2. Length: با این قابلیت می‌توانید طول ویدیوی خود را تنظیم کنید، شما می‌توانید یک ریلز اینستاگرام ۱۵، ۳۰، ۶۰ یا ۹۰ ثانیه‌ای داشته باشید و با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.
  3. Speed: همانطور که از نام این گزینه بر می‌آید، می‌توانید با آن سرعت پخش ویدیو خود را تا ۴ برابر افزایش دهید.
  4. Layout: به شما اجازه می‌دهد که چیدمان ویدیوی ریلز اینستاگرام خود را مشخص کنید؛ مثلاً در یک فریم به صورت همزمان دو کلیپ ضبط شده را به نمایش در بیاورید.
  5. Timer: با امکان تایمر، می‌توانید برای کلیپ بعدی که می‌خواهید ضبط کنید، یک محدودیت زمانی تعریف کنید تا طول ویدیوی شما، بیشتر از بازه زمانی معینی نشود. این قابلیت، وقتی می‌خواهید به ضبط ویدیو بدون نگه داشتن دکمه Record بپردازید، بسیار کاربردی است.
  6. Dual: امکان ضبط همزمان کلیپ ریلز اینستاگرام با دوربین جلویی و پشتی گوشی را فراهم می‌آورد.
  7. Align: گزینه Align، بعد از اینکه نخستین کلیپ را برای یک ریلز اینستاگرام ضبط کردید در اختیار شما قرار می‌گیرد. با Align می‌توانید آیتم‌ها یا سوژه‌های کلیپ‌های مختلف را با یکدیگر مطابقت دهید تا با هم همپوشانی داشته باشند و هنگام رفتن از یک کلیپ به کلیپ بعدی در یک ریلز اینستاگرام، به کاربر احساس پرش سوژه یا کات خوردن نامناسب دست ندهد.

بعد از ادیت ریلز اینستاگرام و انجام همپوشانی کلیپ‌ها بر یکدیگر، می‌توانید آیکونی که شبیه نوت موسیقی است و در بالای صفحه ظاهر می‌شود را بزنید تا به کلیپ خود، صدا، موسیقی، نریشن و غیره اضافه کنید. همچنین، یک آیکون دانلود نیز در بالای صفحه قرار دارد که با زدن آن، می‌توانید ریلزی که ساخته و ویرایش کرده‌اید را روی دستگاه خود دانلود کنید تا بعدا آن را منتشر کنید؛ یا در آینده ویرایش‌های بیشتری روی آن انجام دهید.

ناگفته نماند که البته بعضی از کاربران، ترجیح می‌دهند به جای استفاده از ابزارها و امکانات پیش‌فرض اینستاگرام، کلیپ‌های ریلز خود را با نرم‌افزار ادیت ویدیو حرفه‌ای‌تری بسازند. در همین راستا، پیش از این مطلبی را نوشته‌ایم که بهترین برنامه ادیت فیلم در کامپیوتر را معرفی می‌کند و البته یک راهنمای کامل نیز برای ساخت ریلز اینستاگرام با ادوبی پریمیر منتشر کرده‌ایم.

منبع مقاله:

snapinsta.app