اجتماعی

سنسورها و تکنولوژی های ضبط تصاویر در دوربین مداربسته

کیفیتی که همه ما از دوربین های مداربسته انتظار داریم مستقیما به سنسورهای تصویر به کار رفته در دوربین ها بستگی دارد. درک این تفاوت کیفیت ها به راحتی با مقایسه تصاویر دوربین های یک مگاپیکسلی و دو مگاپیکسلی صورت می‌پذیرد.

بیشترین سنسور هایی که دوربین مداربسته های بازار را تشکیل می‌دهند از نوع omnivision،  aptina،  و سونی می‌باشد. البته این سنسورهای در دوربین های HD با برندهای متفرقه و با قیمت های مختلف بیشتر دیده می‌شود. چرا که شرکت هایی مثل هایک ویژن (برای اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک کنید) لنزهای تولید اختصاصی خود را دارند که به وفور در محصولات خود استفاده می‌کنند.

دوربین مداربسته Hikvision - تکنولوژی پیشرفته

سنسور تصویر دوربین های مداربسته از نسبت تصویر های 1.3, 1.27, 1.4, 1.28, 1.29 با کیفیت های 720p تا 1080p بهره می‌برند. حال لازم است بدانید که این سنسورهای بر روی چه نوع دوربین هایی نصب و استفاده می‌شوند.

 

تکنولوژی های ضبط تصویر

دوربین های آنالوگ که دیگر منسوخ شده اند کار پردازش تصاویر را به صورت آنالوگ انجام می‌دادند ولی به دلیل مشکلات ناشی از پایین بودن کیفیت تصویر و کابل کشی های زیاد امروزه جای خود را به دوربین های HD داده‌اند. سنسورهای تصاویر آنالوگ از کیفیت بسیار پایین برخوردار بودند و واحد اندازه گیری کیفیت تصویر در آنها tvline بود. دستگاه هایی که کار ذخیره سازی و پردازش تصاویر را در دوربین های آنالوگ انجام می دهند VCR نامیده می‌شوند.

دوربین مداربسته هایک ویژن

دستگاه های DVR و NVR

در نسخه های بعدی کار ضبط تصاویر بر عهده دستگاه های HD که DVR خوانده می‌شوند و همچنین دستگاه های تحت شبکه که NVR نامیده می‌شوند قرار گرفته است. این نوع دستگاه ها قادرند هم امواج آنالوگ دریافت کنند و هم امواج دیجیتال و همه را به امواج دیجیتال و با کیفیت تبدیل کنند. در نتیجه شاهد پردازش تصاویر با کیفیت بالا خواهیم بود. این دستگاه ها قادر به پردازش تصاویر تا 64 دوربین و بالاتر نیز هستند.

دستگاه های nvr نسبت به رکوردرهای dvr از کیفیت بالاتری هم برخوردارند و تمام عملیات انتقال تصویر را در بستر شبکه و کابل های شبکه انجام می‌دهند. اگرچه تکنولوژی گران قیمت تری هستند ولی نیاز به کابل کشی و کیفیت تصویر را کاهش می‌دهند.

هرکدام از فناوری‌هایی که در زمینه‌ی پردازش تصویر بوجود آمده و درحال توسعه هستند، بر روی موضوع و کارکرد خاصی تمرکز دارند. برخی پردازش‌ها تنها بر روی کیفیت خروجی تصاویر قابلیت‌هایی را ارائه می‌دهند، برخی دیگر قابلیت‌های هوشمند از جمله تشخیص چهره را به دوربین‌ها می‌افزایند و برخی نیز نحوه‌ی پردازش تصاویر را در شرایط محیطی مختلف تنظیم می نمایند.

 

سه نوع تکنولوژی پرکاربرد پردازش تصاویر عبارتند از:

  1. پردازش تصویر VCA
  2. پردازش تصویر DSP
  3. پردازش تصویر EIS