عمومیمعرفی کسب و کار

بهترین دوربین بدون آینه کانن

مروری بر بهترین دوربین‌های بدون آینه ( mirrorless )

آیا قصد پیدا کردن و خرید یکی از بهترین دوربین‌های بدون آینه را در نمایندگی رسمی کانن دارید؟ فرقی ندارد انتظارات شما از یک دوربین در چه سطحی باشد، برای لیستی که آماده کرده‌ام ویژگی‌هایی را متناسب با هر عکاس در نظر گرفته‌ام. پس هر دوربینی بخواهید در این لیست پیدا خواهید کرد.

من سال‌هاست در زمینه‌ی عکاسی فعالیت دارم و تمامی دوربین‌ها را بررسی کردم، طی آزمایشات مختلف می‌توانم کارایی دوربین‌های مختلف را با هم مقایسه کنم، به این معنی که می‌توانم نگاهی عمیق به ویژگی‌ها و عملکرد هر دوربین داشته باشم. همچنین می‌دانم که کدام مدل‌ها بیشترین ارزش خرید را بر اساس موارد مختلف دارند. به همین دلیل، این لیست را بر اساس ارزش خرید هر دوربین، در رده‌های قیمتی مختلف تدوین کرده‌ام. برای اطلاع از خرید دوربین عکاسی در تهران لطفا کلیک کنید.

اگر به دنبال دوربینی هستید که به آخرین فناوری‌ها مجهز شده و عملکردی فوق‌العاده داشته باشد و در عین حال بدنه‌ای جمع و جور و سبک‌تر از DSLR ها داشته باشد، دوربین‌های بدون آینه بهترین گزینه‌های موجود برای شما هستند. با وجود اینکه بدنه‌ی این دوربین‌ها نسبت به DSLR ها کوچکتر است، اما از آخرین سنسورها استفاده کرده سیستم فوکوس خودکار فوق‌العاده پیشرفته‌ای دارند.

فرقی ندارد که شما یک عکاس تازه‌کار باشید که هزینه‌ای اندک را برای خرید دوربین در نظر گرفته است و یا عکاس حرفه‌ای که می‌خواهد یک سرمایه گذاری بزرگ برای خرید دوربین داشته باشد، در هر صورت این راهنما مناسب شما خواهد بود و موارد مد نظرتان را پوشش خواهد داد.

در سال جاری میلادی احتمالا شاهد معرفی دوربین‌های جدیدی مثل کانن Eos R5 فول فریم و برادر کوچکتر آن یعنی Eos R6 باشیم. R5 بنا به وعده‌ی کانن می‌تواند انقلابی در صنعت دوربین‌های بدون آینه باشد. کانن توضیح می‌دهد که قرار است Eos R5 به فیلم برداری با رزولوشن خارق‌العاده‌ی 8K با نرخ فریم بر ثانیه بسیار بالا و با استفاده از عرض کامل سنسور مجهز شود.

همچنین سیستم تثبیت کننده‌ی تصویر داخلی و فوکوس خودکار دوال پیکسل از دیگر ویژگی‌های آن هستند که احتمالا یک مجموعه‌ی ایده‌آل را برای فیلم برداری به وجود خواهند آورد. البته طبیعتا می‌توان حدس زد قیمت آن بسیار نجومی باشد، اما باز هم باید صبر کنیم تا مشخصات کامل آن را ببینیم.

در حال حاضر، بهترین دوربین بدون آینه ( از همه‌ی جهات ) از نظر من نیکون Z6 است؛ این دوربین به یک سنسور فول فریم مجهز شده و بدنه‌ای کوچک، سبک و بسیار مقاوم دارد، همچنین عملکرد آن در فیلم برداری واقعا عالی است. این دوربین قیمت متعادلی داشته و در حال حاضر بیشترین ارزش خرید در بین تمامی دوربین‌های بدون آینه را دارد. البته باز هم ممکن است به هر دلیل نخواهید این دوربین را تهیه کنید، بنابراین تا انتهای مقاله همراه من باشید تا سایر گزینه‌ها را هم بررسی کنیم.

بدون آینه در برابر DSLR : تفاوت در چیست؟

دوربین کانن به شما امکان تعویض لنز را درست همانند دوربین‌های DSLR می‌دهند، اما به دلیل اینکه درون آنها آینه‌ای که در داخل DSLR ها پیدا می‌شد حذف شده است، بسیار سبک‌تر و کوچکتر شده‌اند. البته نبود آینه در داخل این دوربین‌ها به معنای از دست رفتن منظره یاب اپتیکال هم می‌باشد، اما این یک مشکل بزرگ نیست، چرا که بیشتر دوربین‌های بدون آینه‌ی حال حاضر از منظره یاب الکترونیکی استفاده می‌کنند که آنها هم مزایا و معایب خود را دارند. با این حال باید توجه داشته باشید که بر خلاف دوربین‌های DSLR، معمولا مدل‌های ارزان قیمت و مبتدی در بدون آینه به هیچ نوع منظره یابی مجهز نشده است، در عوض شما تنها می‌توانید قاب را از طریق صفحه نمایش و درست همانند گوشی هوشمندتان کنترل کنید.

این از لحاظ حفظ ابعاد و کاهش هزینه‌ها بسیار خوب است، اما اگر می‌خواهید عکاسی را به صورت خیلی جدی دنبال کنید، وجود یک منظره یاب در دوربینتان ضروری است. این امر به این دلیل است که به شما امکان می‌دهد در هر شرایطی قادر به عکاسی باشید، حتی زمانی که آفتاب بسیار شدید بوده و عملا دید صفحه نمایش را از بین برده است. دوربین‌های بدون آینه بسیار جامع هستند، آنها می‌توانند از دوربین‌های کوچک کامپکت گرفته تا DSLR های بسیار بزرگ را به چالش بکشند، هیچ محدودیتی برای آنها وجود ندارد.

چرا بدون آینهها بهتر هستند؟

یک سوالی که همیشه مطرح بوده این است که به طور کلی دوربین‌های بدون آینه بهتر هستند و یا DSLR ها؟ شاید هنوز هم نتوان به صورت قطعی جواب این سوال را داد و در واقع دارای جوانب منفی و مثبت است.

دوربین‌های بدون آینه مطمئناً آزادی عمل بیشتری را ارائه می‌دهند. اگر به دنبال خرید یک دوربین DSLR هستید، فقط دو کمپانی بزرگ کانن و نیکون برای آنها وجود دارند ( البته برندهای دیگری نیز در این زمینه وجود دارند، اما به طور کلی حرفی برای گفتن ندارند )؛ اما در نقطه‌ی مقابل اگر به دنبال خرید یک دوربین بدون آینه باشید، انتخاب‌های بسیار گسترده‌ای خواهید داشت، شامل کانن، نیکون، سونی، پاناسونیک، الیمپوس، فوجی فیلم و لایکا که همه دوربین‌های متنوعی را متناسب با هر بودجه‌ای ارائه می‌دهند.

در حال حاضر، بسیاری از سازندگان معتبر به دنبال توسعه‌ی دوربین‌های بدون آینه رفتند و همین باعث شده تا تعدد مدل‌ها در رنج‌های مختلف، رقابت برای بهترین بودن و انتخاب را برای خریدار بسیار سخت کند. اگرچه انتخاب بهترین مدل‌های رده بالا بسیار آسان خواهد بود، اما من فقط به همین مورد اکتفا نکرده و متناسب با تمام بودجه‌ها دوربین‌هایی را برایتان در نظر گرفته‌ام. هر یک از این مدل‌ها ممکن است مزایا و معایبی داشته باشند، اما بی شک بهترین انتخاب‌ها در حال حاضر در رنج قیمتی خودشان هستند.

اگر هم به دنبال این هستید که یک دوربین بدون آینه‌ی سطح مبتدی را جایگزین گوشی هوشمندتان کرده و یا آنها را با هم مقایسه کنید، با خرید یکی از بهترین دوربین‌های بدون آینه شما می‌توانید کیفیت بیشتری را برای ثبت تصاویرتان در اختیار داشته باشید، همچنین کنترل‌های دستی در آنها بسیار گسترده‌تر است و این باعث می‌شود مسیر برای پیشرفت شما هم هموارتر باشد. من به شما پیشنهاد می‌کنم که اگر یک عکاس مبتدی هستید و یا می‌خواهید دوربینتان را تنها جایگزین گوشی هوشمندتان کنید، آن را همراه با یک لنز کیت تهیه کنید که معمولا سرعت بالا و قیمتی کم دارد.

بنابراین چه شما می‌خواهید یکی از بهترین دوربین‌های بدون آینه را جایگزین گوشی هوشمندتان کنید و چه به دنبال خرید بهترین و ارزشمندترین مدل هستید، تا انتها این مقاله را مطالعه کنید.

بهترین دوربین‌های بدون آینه در یک نگاه

  1. نیکون Z6
  2. فوجی فیلم X-T4
  3. سونی آلفا A7R IV
  4. سونی آلفا A7 III
  5. فوجی فیلم X-T30
  6. نیکون Z50
  7. سونی آلفا A6100
  8. الیمپوس OM-D E-M1 Mark III
  9. پاناسونیک Lumix S1R
  10. کانن Eos RP
  11. پاناسونیک Lumix G9
  12. کانن Eos M6 Mark II
  13. فوجی فیلم GFX 100

لازم است توجه داشته باشید معیار انتخاب بهترین دوربین‌های بدون آینه برای این مقاله ارزش خرید آنها نسبت به امکانات و قیمت بوده است. همچنین تنها مواردی را در لیست مشاهده خواهید کرد که به صورت رسمی وارد بازاری جهانی شده باشند.

1- نیکون Z6

نوع بدنه : بدون آینه ( mirrorless ) | سنسور : فول فریم | رزولوشن تصویر : 24.5 مگاپیکسل | سیستم فوکوس خودکار : 273 نقطه‌ای | مانت لنز : نیکون Z | صفحه نمایش : 3.2 اینچی لمسی تیلت شونده با 2.100.000 نقطه | منظره یاب : الکترونیکی با 3.690.000 نقطه | سرعت عکاسی پیاپی : 12 فریم بر ثانیه | حداکثر رزولوشن فیلم برداری : 4K با نرخ 30 فریم بر ثانیه | عمر مفید باتری : 330 شات | سطح کاربری : حرفه‌ای

+ ارگونومی و کیفیت ساخت بسیار عالی
+ کیفیت خارق‌العاده‌ی تصاویر
+ فیلم برداری با رزولوشن 4K که یکی از بهترین‌ها در نوع خود است

– عمر محدود بافر
– پشتیبانی از تنها یک اسلات کارت حافظه

سونی شاید قبل از امثال کانن، نیکون و پاناسونیک به بازار دوربین‌های بدون آینه آمد، اما اکنون که هر چهار کمپانی در این بخش فعال هستند و به نوعی تمرکز اصلی خود را روی آن قرار داده‌اند، شیوه‌ی بازی کمی تغییر می‌کند.

نیکون Z6 بی شک یکی از بهترین و ارزشمندترین دوربین‌های بدون آینه‌ای است که تا کنون معرفی شده. این دوربین به یک سنسور فول فریم 24.5 مگاپیکسلی مجهز شده و منظره یاب دیجیتال آن با 3.69 میلیون نقطه کیفیت خارق‌العاده دارد.

این بدون آینه‌ی فول فریم می‌تواند با رزولوشن 4K فیلم برداری کند و به جرئت می‌توانم بگویم یکی از بهترین‌ها در این زمینه است. لنزهایی که کانن برای مانت Z توسعه داده روز به روز در حال بهتر شدن هستند، اما علاوه بر آنها می‌توانید از آداپتور FTZ هم استفاده کنید تا به صدها لنز مانت F نیز دسترسی داشته باشید. این آداپتور می‌تواند نوردهی و فوکوس خودکار را به خوبی پشتیبانی کند و در این کار عملکردی عالی دارد.

این دوربین در حال حاضر افت قیمت قابل توجهی در بازار جهانی داشته و حالا یکی از بهترین ارزشمندترین دوربین‌های بدون آینه به حساب می‌آید.

2- فوجی فیلم X-T4

نوع بدنه : بدون آینه ( mirrorless ) | سنسور : APS-C | رزولوشن تصویر : 26.1 مگاپیکسل | سیستم فوکوس خودکار : 425 نقطه‌ای | مانت لنز : فوجی فیلم X | صفحه نمایش : 3 اینچی لمسی چرخان با 1.620.000 نقطه | منظره یاب : الکترونیکی با 3.690.000 نقطه | سرعت عکاسی پیاپی : 15 فریم بر ثانیه ( 30 فریم بر ثانیه با شاتر الکترونیکی ) | حداکثر رزولوشن فیلم برداری : 4K با نرخ 60 فریم بر ثانیه | عمر مفید باتری : 500 شات | سطح کاربری : حرفه‌ای

+ لرزشگیر IBIS مبتنی بر سنسور با عملکردی عالی در حالت عکاسی و فیلم برداری
+ کیفیت ساخت خیره کننده
+ عمر باتری بسیار عالی

آیا به دنبال خرید یکی از بهترین دوربین‌های بدون آینه هستید که کیفیت تصویری بسیار عالی داشته باشد، بدنه‌ی آن خوش ساخت و جمع و جور باشد و از فیلم برداری 4K هم پشتیبانی کند ؟ در تمامی این موارد فوجی فیلم X-T4 جزو بهترین انتخاب‌ها خواهد بود.

این دوربین را می‌توان بهترین کراپ فریمی دانست که تا به امروز تولید شده است. X-T4 ترکیبی از کیفیت عالی ساخت، تجربه‌ی عکاسی و فیلم برداری فوق‌العاده و کیفیت برتر در کلاس خود را ارائه می‌دهد که برای هر عکاسی به شدت جذاب خواهد بود.

البته X-T3 که نسب قبلی آن محسوب می‌شود نیز دوربینی بسیار عالی بود، اما در حال حاضر ارزش خرید آن پایین آمده است؛ با این حال اگر می‌خواهید کمتر هزینه کنید و بیشتر به فکر عکاسی هستید و نه فیلم برداری، X-T3 نیز می‌تواند گزینه‌ای قابل تامل باشد.

X-T4 به یک سیستم لرزشگیر داخلی ( IBIS )، باتری جدید و بهتر، عملکرد جدید شاتر و حالت شاتر بی صدا و گزینه‌های شخصی سازی بیشتر در حالت فیلم برداری مجهز شده که همگی پیشرفت‌های بسیار خوبی محسوب می‌شوند. البته سیستم لرزشگیر آن به خوبی نمونه‌های استفاده شده در دوربین‌های الیمپوس نیست، اما باز هم عملکرد بسیار خوبی هم در عکاسی و هم در فیلم برداری دارد.

3- سونی آلفا A7R IV

نوع بدنه : بدون آینه ( mirrorless ) | سنسور : فول فریم | رزولوشن تصویر : 61 مگاپیکسل | سیستم فوکوس خودکار : 567 PDAF + 425 CDAF | مانت لنز : سونی E | صفحه نمایش : 3 اینچی لمسی تیلت شونده با 1.440.000 نقطه | منظره یاب : الکترونیکی با 5.760.000 نقطه | سرعت عکاسی پیاپی : 10 فریم بر ثانیه | حداکثر رزولوشن فیلم برداری : 4K با نرخ 30 فریم بر ثانیه | عمر مفید باتری : 670 شات | سطح کاربری : حرفه‌ای

+ رزولوشن تصویر خارق‌العاده
+ عمر باتری بسیار عالی
+ ارگونومی و کیفیت ساخت فوق‌العاده
+ سیستم فوکوس خودکار بسیار سریع و دقیق
+ منظره یاب ایده‌آل

– اثرات رولینگ شاتر در حالت فیلم برداری
– فاقد قابلیت پردازش تصاویر خام RAW درون خود دوربین
– فاقد فناوری motion correction در حالت پیکسل شیفت

نسل اولی دوربین‌های سری A7R سونی از رزولوشن تصویر بسیار خوبی برخوردار بود و این میراث به A7R IV نیز رسید و حالا پیشرفت‌های بسیار خوبی را در این زمینه نسبت به نسل قبلی تجربه کرده است. رزولوشن 61 مگاپیکسلی این دوربین در کلاس خود پیشرو بوده و سطح خارق‌العاده‌ای از جزئیات را ارائه می‌دهد.

علاوه بر آن با استفاده از حالت Pixel Shift Multi Shooting می‌توان به رزولوشن تصاویر ثبت شده با این دوربین افزود که در این حالت جزئیاتی مثال زدنی را شاهد خواهیم بود. به‌روزرسانی در سیستم فوکوس خودکار A7R IV، آن را بسیار سریعتر و باهوش‌تر از قبل کرده است، همچنین عملکرد سیستم تشخیص چهره و چشم نیز عملکردی مثال زدنی دارد.

به طور کلی می‌توان گفت سیستم فوکوس خودکار بخشی بوده که همیشه سونی را به عنوان پیشتاز آن به خاطر می‌آوردیم و حالا نیز A7R IV مهر تاییدی بر همین ادعا به شمار می‌رود. بدنه‌ای این دوربین متریال ساخت بسیار خوبی داشته و حالا بسیار مستحکم‌تر از نسل قبلی شده است. مقاومت کامل آن در برابر شرایط محیطی بد و آب نیز یکی از ویژگی‌های جذاب و مورد علاقه‌ی تمام عکاسان منظره است.

علاوه بر کیفیت ساخت بسیار خوب، ارگونومی A7R IV واقعا خوب بوده و وزن کم آن باعث می‌شود تا در هنگام استفاده‌ی طولانی مدت از آن هرگز خسته نشوید. اگر چه هنوز هم می‌توان گفت دسترسی به کنترلر تغییر حالت‌ها کمی سخت است و می‌توانست بهتر از این باشد. سری A7R به طور ویژه برای فیلم برداری طراحی نشده است، اما در این بخش نیز عملکردی خارق‌العاده داشته و می‌تواند هر فیلم برداری حرفه‌ای را مجذوب خود کند. با وجود اینکه قیمت این دوربین کمی بالاست، اما اگر توانایی پرداخت هزینه‌ی آن را دارید از انتخابتان مطمئن باشید، چرا که به معنای واقعی ارزش پرداخت این هزینه را دارد.

4- سونی آلفا A7 III

نوع بدنه : بدون آینه ( mirrorless ) | سنسور : فول فریم | رزولوشن تصویر : 24.2 مگاپیکسل | سیستم فوکوس خودکار : 693 نقطه‌ای | مانت لنز : سونی E | صفحه نمایش : 3 اینچی لمسی تیلت شونده با 921.600 نقطه | منظره یاب : الکترونیکی با 2.359.000 نقطه | سرعت عکاسی پیاپی : 10 فریم بر ثانیه | حداکثر رزولوشن فیلم برداری : 4K با نرخ 30 فریم بر ثانیه | عمر مفید باتری : 710 شات | سطح کاربری : حرفه‌ای، متوسط

+ سیستم فوکوس خودکار693 نقطه‌ای
+ عکاسی پیاپی با نرخ 10 فریم بر ثانیه

– کنترل محدود صفحه نمایش لمسی
– منظره یاب الکترونیکی نه چندان ایده‌آل

سونی آلفا A7 III را می‌توان یک رده پایین‌تر از دو دوربین همرده‌ی خود یعنی A7S II و A7R III دانست، اما حالا قیمت آن بسیار متعادل‌تر و منطقی‌تر از دو مدل دیگر است و به همین دلیل می‌تواند انتخاب بسیار بهتری باشد. سونی برای طراحی A7 III از ترکیب برخی از بهترین ویژگی‌های پرچمدار قبلی خود یعنی آلفا A9 با A7R III استفاده کرده و همین باعث شده تا گزینه‌ی بسیار خوبی برای هم عکاسی و هم فیلم برداری باشد.

سنسور فول فریم 24.2 مگاپیکسلی این دوربین اگر چه رزولوشن خیره کننده‌ای ندارد، اما در اکثر شرایط نوری می‌تواند تصاویری شارپ و جذاب را ثبت کند و عملکرد آن در ایزوهای بالا نیز قابل تقدیر است. سنسور فوکوس خودکار پیشرفته‌ی 693 نقطه‌ای آن نیز عملکردی بسیار خوب دارد، هر چند که با نصب آپدیت فریمور آن می‌توان تجربه‌ی به مراتب بهتری نیز از عملکرد آن داشت.

سونی آلفا A7 III یکی از بهترین دوربین‌های بدون آینه در حال حاضر به حساب می‌آید که ترکیبی از ویژگی‌های فوق‌العاده و قیمتی متعادل و منطقی است. اگر حالا به دنبال خرید یک بدون آینه در این رنج قیمتی هستید، حتما A7 III را به طور جدی در نظر داشته باشید.

 5- فوجی فیلم X-T30

نوع بدنه : بدون آینه ( mirrorless ) | سنسور : APS-C | رزولوشن تصویر : 26.1 مگاپیکسل | سیستم فوکوس خودکار : 425 نقطه‌ای | مانت لنز : فوجی فیلم X | صفحه نمایش : 3 اینچی لمسی تیلت شونده با 1.040.000 نقطه | منظره یاب : الکترونیکی با 2.360.000 نقطه | سرعت عکاسی پیاپی : 8 فریم بر ثانیه | حداکثر رزولوشن فیلم برداری : 4K با نرخ 30 فریم بر ثانیه | عمر مفید باتری : 380 شات | سطح کاربری : متوسط

+ بدنه‌ی خوش ساخت و زیبا
+ کیفیت بسیار عالی تصاویر و ویدئوهای ضبط شده

– طراحی نه چندان ایده‌آل کنترلرها
– بزرگنمایی منظره یاب الکترونیکی خیلی عالی نیست

آیا به دنبال خرید یکی از بهترین دوربین‌های بدون آینه هستید که هم کوچک باشد، هم قدرتمند، هم بدون آینه و هم طراحی عالی و تنوع بسیار خوبی از لنزها داشته باشد ؟ با اینکه اینها فاکتورهای بسیار زیادی هستند، اما فوجی فیلم X-T30 همه‌ی آنها را در خود دارد.

این دوربین را می‌توان ترکیبی از ابعاد کوچک و عملکردی بی نظیر دانست که همین‌ها باعث شد تا در سال 2020 یکی از محبوب‌ترین مدل‌ها در بین عکاسان باشد. X-T30 به یک سنسور APS-C 26.1 مگاپیکسلی مجهز شده که در کنار یک موتور پردازش قدرتمند، می‌تواند برای عکاسی منظره بسیار عالی باشد.

سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز مبتنی بر سنسور نیز عملکردی بسیار خوب داشته و تقریبا تمام قاب را پوشش می‌دهد. حالت‌های انحصاری شبیه سازی فیلم که توسط کمپانی فوجی فیلم طراحی شده و در دوربین‌های این کمپانی استفاده می‌شود نیز عملکردی بسیار جذاب داشته و می‌تواند برای بسیاری از عکاسان و مخصوصا علاقه مندان به عکاسی با دوربین‌های آنالوگ قدیمی جذاب باشد.

علاوه بر تمامی این امکانات، X-T30 می‌تواند با رزولوشن خارق‌العاده‌ی 4K فیلم برداری کند، کیفیت ویدئوهای ضبط شده در این حالت کاملا رضایت بخش هستند و فوکوس خودکار نیز در آن عملکرد خوبی دارد. در حال حاضر X-T30 فوجی فیلم یکی از بهترین و ارزشمندترین دوربین‌های بدون آینه به حساب می‌آید.