اجتماعیمعرفی کسب و کار

قانون جدید سند تک برگی

دلایل شاکی برای ابطال مقرره مورد شکایت شاکی مدعی است با توجه به اینکه در اسناد تک برگی محلی برای تغییر نام مالک جدید در قسمت توضیحات پیش بینی شده است اداره ثبت اسناد و املاک کشور بر مبنای بخشنامه شماره 135730/90 مورخ 25/7/1390 ریاست سازمان ثبت با اخذ بهاء مجدد برای سند نسبت به چاپ برگ دیگری به نام مالک جدید اقدام می نماید و سند قبلی را باطل می نماید این اقدام بر خلاف بند پنجم و ششم اصل چهل و سوم قانون اساسی است و باعث اضرار به غیر و تلف کردن امکانات و سرمایه عمومی و اسراف و تبذیر و مغایر با بند پنجم و ششم اصل 43 قانون اساسی است .

خلاصه مدافعات طرف شکایت در اجرای تکالیف قانونی مقرر در بند ب ماده 13 قانون بودجه سال 89 صدور سند کاداستری توسط کلیه واحدهای ثبتی الزامی شده است .

سند تک برگی به چه معناست؟

اسناد رسمی به سه صورت هستند:

  • سند مشاعی
  •  سند منگوله‌دار یا سند دفترچه‌ای
  • سند تک برگ

در مقاله گفتیم که سند دفترچه‌ای (سند منگوله‌دار) سابقاً برای املاک صادر می‌شد که به سادگی قابل جعل و دارای امنیت بسیار کم است، به همین دلیل قانونگذاران صدور سند تک برگی را برای تمامی املاک و مستغلات تعیین کرد.

“در این‌باره باید گفت، به اسناد رسمی که معمولاً به شکل یک برگه اطلاعات لازم را در خود جای داده است، سند تک برگی می‌گویند که یک سند معتبر و قابل استعلام می‌باشد.”

حال ممکن است این سوال برای شما پیش آمده باشد که برای گرفتن سند تک برگی به کجا مراجعه کنیم؟

در پاسخ باید بگوییم که شما می‌توانید به سامانه ثبت املاک مراجعه کرده و مراحل درخواست و تقاضای صدور سند تک برگ را به ‌صورت اینترنتی طی کنید یا اینکه با مراجعه حضوری به دفتر اسناد رسمی، تقاضای صدور سند را بدهید.

برای گرفتن سند تک برگی به کجا مراجعه کنیم ؟ در حالت اول، فرد از قبل صاحب ملک بوده و با مراجعه به دفتر اسناد خواهان تعویض سند منگوله دار با تک برگ است.

مزایای وجود سند تک برگی

سند تک برگ دارای مزایای بسیاری است که عبارتند از :

تک برگی بودن از این جهت مزیت دارد که از قطع درختان و مصرف بی رویه کاغذ جلوگیری می‌شود؛ زیرا سند های منگوله دار از چند برگ به وجود می آید ولی سند تک برگی همانطور که از نامش پیداست در یک برگ صادر می‌شود.

سند منگوله‌دار به دلیل اینکه به صورت دستی تهیه می‌شود دربعضی از مواقع مشکل ساز است؛ ولی سند تک برگ به صورت الکترونیکی صادر می‌شود و به خوبی قابل خواندن است.

  • غیر قابل جعل بودن سند تک برگی

اداره ثبت اسناد در حین صدور سندهای مزبور از هولوگرام خاصی استفاده می‌کنند که باعث می‌شود جعل سند غیر ممکن شود.

این سندها به ما این امکان را می‌دهد که بدون تعویض سند اطلاعات داخل آن را به روز رسانی کنیم.

در سند تک برگ اطلاعات با جزئیات کامل ذکر می‌شود که برای مالکان بسیار مناسب است.

از مزایای آن می‌توان به افزایش ضریب امنیتی، ماشینی و چاپی بودن، دقت اسناد تک برگی و جلوگیری از بروز اشتباهات ثبتی و صدور اسناد مالکیت معارض، کاهش معاملات معارض، تعویض سند در هر انتقال، معرف به‌روز رسانی اطلاعات و آخرین وضعیت ثبتی ملک، شناسایی سریع پلاک‌های مجاور در بلایای طبیعی، ذخیره‌سازی تمام سوابق مربوط به اسناد مالکیت مردم به شکل الکترونیکی در بانک‌های اطلاعاتی، کاهش پرونده‌های قضایی و تسهیل در رسیدگی و کاهش جدی جعل توجه داشت.

از دیگر مزایای آن می‌توانیم به کاهش معاملات معارض، تعویض سند در هر انتقال، شناسایی پلاک های مجاور در بلایای طبیعی، ذخیره تمام سوابق و اسناد مالکیت مردم به شکل الکترونیکی اشاره کنیم.

نحوه استعلام سند تک برگی

اگر ملک شما دارای سند تک برگی است و بنا به دلایل مختلف (مثل انتقال سند) قصد استعلام از سند را دارید، می‌توانید به دو روش زیر استعلام بگیرید:

  1. روش اول (غیرحضوری): مراجعه به سامانه my.ssaa.ir
  2. روش دوم (حضوری): مراجعه به اداره ثبت اسناد و املاک

مدارک لازم برای صدور سند تک برگ

همانطور که گفتیم، سند تک برگ یک سند رسمی است که به عنوان یک مدرک مهم جهت اثبات مالکیت و دارایی های شما به حساب می‌رود. از مدارک مورد نیاز جهت صدور سند مزبور، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • اصل و کپی مدارک هویتی خریدار و فروشنده ملک
  • برگه استعلام سند، ارائه پایان کار شهرداری، تسویه حساب با بیمه تامین اجتماعی (برای املاک با کاربری صنعتی و تجاری)، قبض تلفن ثابت ملک و کروکی دقیق ملک؛
  • ارائه آدرس و کد پستی و ارائه اصل سند قبلی ملک (هنگام درخواست به اداره ثبت)؛
  • تکمیل فرم‌هایی مانند تقاضای دریافت سند تک برگی و فرم اداره پست؛
  • پرداخت هزینه‌های لازم.

به یاد داشته باشید که چنانچه قصد تعویض سند تک برگ را دارید، به جز مدارکی که نام بردیم، مدارکی چون: کپی بنچاق (در زمان‌های قدیم به برگه های بزرگی که متن سند در آن درج می شد، بنچاق می گفتند)، سند مالکیت و کپی خلاصه معامله را به همراه داشته باشید. درصورتیکه وکیل قانونی تمام مراحل تعویض سند با واگذاری آن را پیگیری می‌کند، ارائه وکالتنامه از سوی او ضروری است.

مراحل صدور سند تک برگی

پس از تهیه همه مدارک، شما نیاز دارید تا فرم‌‌های مربوطه را پر کرده و به اداره ثبت اسناد تحویل دهید. در این بخش اداره مزبور بعد از پرداخت هزینه‌های لازم، تمام مدارک را بررسی کرده و پس از تأیید مدارک سند تک برگ را صادر خواهد کرد.

اما در صورتی که می خواهید اینترنتی اقدام کنید، مراحل زیر را انجام دهید:

  1. سپس بخش تقاضانامه را کامل کنید؛
  2. پس از آن به بخش موضوع مورد درخواست رفته و اطلاعات مربوطه را کامل کنید؛
  3.  دکمه ثبت را انتخاب کرده و به بخش مدارک مراجعه نموده و فایل مدارک را بارگذاری کنید؛
  4. هزینه تعیین شده را پرداخت کرده و یا می‌توانید گزینه پرداخت با فیش بانکی را انتخاب نموده و شماره فیش پرداختی را در آن بخش وارد کنید.
  5. بعد از اتمام درخواست، پرینتی از آن تهیه کنید و همراه با مدارک دیگر به واحد ثبتی مراجعه کرده و از طریق پست سفارشی آنها را ارسال کرده و کد رهگیری ۲۰ رقمی از دفتر پستی دریافت کنید.
  6. بعد از دریافت شماره پرونده و رمز عبور که همان شماره ملی است، می توانید به قسمت اطلاع رسانی پرونده مراجعه کنید و روند درخواست خود را پیگیری نمایید.

شاید پس از انجام مراحل درخواست سند تک برگی برایتان سوال پیش بیاید که این سند چند روزه صادر می‌شود؟ ما در ادامه مقاله به پرسش شما پاسخ دادیم.

مدت زمان صدور سند تک برگی

مدت زمان صدور سند مزبور با توجه به نوع ملک و مشخصاتی که دارد متغیر است. اگر مالک جدید برای صدور سند تک ‌برگی به نام خود اقدام کرده باشد، این سند نهایتا بیست روز بعد صادر می شود. ولی اگر مالک بخواهد سند منگوله دار خود را با سند تک برگی جدید تعویض کند تا پنجاه روز زمان می‌برد‌.

پس می‌توانیم نتیجه بگیریم که صدور سند تک برگی ملک برای اولین بار به زمان بیشتری نیاز دارد و گاهی ممکن است بیش از یک ماه زمان ببرد. لازم الذکر است که امروزه صدور اسناد به صورت سیستمی انجام گرفته و ممکن است در مدت زمان کمتری نیز صادر شوند.

نحوه تبدیل قولنامه به سند تک برگی

برای اکثر کاربرها این سوال به وجود میاید که مراحل گرفتن سند تک برگ با قولنامه چطوری انجام می‌شود؟ یا نحوه تبدیل قولنامه به سند تک برگ چگونه است؟

در هفت قدم ما نحوه تبدیل قولنامه به سند تک‌برگی را برای شما ذکر کردیم:

قدم اول: تهیه مدارک

قدم دوم : آماده سازی نقشه ملک با مختصاتUTM

قدم سوم: تکمیل فرم درخواست پذیرش

قدم چهارم: وارد شدن به قسمت تکمیل درخواست

قدم پنجم: انتقال مدارک به واحد ثبتی

قدم ششم: ورود دوباره به سامانه برای دریافت ملک قولنامه‌ای

قدم هفتم: ثبت تقاضا و دریافت شماره پرونده.

با انجام این مراحل شما می‌توانید قولنامه را به سند تک‌برگی تبدیل کنید. به صورت کلی به شما توصیه می‌کنیم جهت کسب اطلاع از جزئیات و روند تبدیل قولنامه به صدور سند تک برگی، از خدمات بهره ببرید.

مراحل گرفتن سند تک برگ برای زمین

جمع کثیری از مردم گمان می‌کنند اخذ سند تک برگ برای زمین متفاوت از مراحل و شرایط دریافت سند تک برگی برای دیگر املاک است، اما در این باره باید گفت تفاوتی چندانی وجود ندارد؛ در واقع جهت اخذ سند مزبور برای زمین، بهتر است مراحل زیر طی گردد:

اولین گام برای گرفتن سند، مراجعه به دفتر ثبت اسناد رسمی می باشد. دومین گام، استعلام سند قبلی زمین است تا مطمئن شوید سند مذکور در رهن زندان، بانک و دادگاه نباشد.

سومین گام، تسویه حساب با شهرداری محل وقوع زمین است که شامل هزینه‌هایی نظیر عوارض و مالیات خواهد بود.

گام چهارم، مراجعه به اداره دارایی و پرداخت مالیات نقل و انتقال با توجه به ارزش زمین فروخته شده می‌باشد که گواهی آن را به دفتر اسناد تحویل دهید.

در پنجمین گام انتقال سند، پس از تایید مدارک توسط دفترخانه این اطلاعات از طریق سیستم الکترونیکی به اداره ثبت اسناد فرستاده می‌شود. قدم بعدی، مراجعه به اداره ثبت اسناد و تکمیل کردن فرم درخواست سند تک برگ است. پیشنهاد ما این است که نهایت دقت را در تکمیل فرم به کار ببرید؛ زیرا این اطلاعات، محتوای اصلی در سند تک برگ خواهند بود.

هفتمین گام ارائه سند مالکیت پیشین است، برای گرفتن سند جدید حتماً باید آن را تحویل بدهید. در صورت نیاز المثنی آن را دریافت کنید. گام بعد، تکمیل کردن مدارک و پرداخت هزینه‌های لازم اعم از احراز هویت مالک و کروکی ملک است. آخرین قدم نیز دریافت سند تک برگ و مراجعه به واحد پست دفتر ثبت خواهد بود.

هزینه صدور سند تک برگ

برای اخذ سند تک برگ هزینه های مختلفی وجود دارد:

  • هزینه های دریافت پایان کار تسویه با بیمه اجتماعی
  • هزینه استعلام سند (10 هزار تومان )
  • هزینه پست
  • هزینه تبدیل سند قدیمی به تک برگ (100 هزار تومان)
  • هزینه انتقال سند و اخذ سند جدید (70 هزار تومان)

لازم به ذکر است که هزینه ها ثابت نیست و ممکن است هر سال تغییر کند؛ بنابراین بهتر است قبل از هرگونه اقدامی، از سازمان مربوطه استعلام بگیرید.

قانون جدید سند تک برگی

اسنادی که قبل از سال ۹۰ تهیه شده‌اند، می‌توانند در نقل و انتقال مورد استفاده قرار بگیرند، ولی اسنادی که بعد از سال 90 تنظیم شدند، باید برای نقل و انتقال سند تک برگ داشته باشند. همچنین، اشخاصی که ملک را با سند تک برگ خریداری می‌کنند نیز نیاز به تعویض سند نخواهند داشت.

از طرف دیگر، اگر ملک مشاعی و صاحب چند مالک باشد، هر کدام از مالکین می‌توانند به اندازه سهمشان (حتی اگر سهم آنها ۱۰/۱ باشد) اقدام به دریافت سند تک برگی کنند اما این کار برای سند منگوله‌دار یا دفترچه‌ای به سختی قابل انجام است، زیرا صدور سند تگ برگی برای سند منگوله‌دار باید با درخواست رسمی مالکین ملک مشاعی صورت بگیرد.

جمع بندی

تنظیم سند رسمی در دنیای امروز بسیاری از افراد را با سوال های گوناگون مواجه کرده‌است؛ بنابراین، ما در این مقاله از وکیل باشی درباره سند تک برگ که یک سند رسمی است و تمام شرایط و نکات مربوط به آن مفصلاً بحث کردیم. در نهایت باید گفت، چنانچه سوالی ذهنتان را درگیر کرد که پاسخ آن را در مقاله درنیافتید، می توانید در قسمت نظرات آن را برای ما مطرح کنید تا در اولین فرصت پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشیم.