عمومیمعرفی کسب و کار

نکات بسیار مهم در نصب دکل‌های دوربین مداربسته

قوانین نصب دوربین مداربسته

در بعضی مکان های اشغال شده، در هنگام هرگونه کار نصب باید از قوانین ویژه ای پیروی شود. برای مثال:

  • بررسی ها و آموزش های ایمنی:  برای کار با بعضی از وسایل مخصوصاً نوع شیمیایی آن، نیاز است تمامی کارکنانی که در محل هستند قبل از شروع کار در یک دوره ی آموزش ایمنی شرکت کنند و نیاز به بررسی جعبه ابزارها در ورود و خروج دارند تا اطمینان حاصل شود که آیتم های ممنوعه در ساختمان جا نمانده اند. این دوره ها ممکن است در هر روز یک ساعت یا بیش تر زمان ببرد و باید این ساعات اضافه در تخمین لحاظ شود.
  • الزامات خاص نصب: در بعضی مکان ها اجازه هرگونه کابل کشی در فضای ازاد داده نمی ود و باید تمامی کابل ها در داخل کانال نصب شوند. بسیاری از پیمانکاران پروژه های دکل دوربین مدار بسته تنها با مقادیر ولتاژ کم کار می کنند و استخدام یک پیمانکار الکتریکی در این مورد توصیه می شود.
  • کنترل آلودگی: بعضی بیمارستان ها اجبار می کنند که نباید بیش تر از یک یا دو عدد کاشی سقف در یک زمان باز شود و نوع خاصی ابزار برای گرفتن هرگونه گرد و غبار مورد استفاده قرار گیرد. این ابزار ممکن است هزینه بر باشند و زمان کابل کشی را بسیار افزایش دهد. اگر هر کدام از این موارد در تخمین به حساب نیاید، می تواند منجر به هزینه های زیادی شود و در نتیجه باید از کاربر نهایی درخصوص وجود هرگونه قانون خاصی سوال شود.

مقررات محلی در نصب دکل منوپل مداربسته در بسیاری محل ها، کابل کشی کابل های با ولتاژ کم نیازی به مجوز نصب ندارند و نسبت به سایر پروژه های الکتریکی کم تر به وسیله قوانین رسمی کنترل می شوند و از آنجایی که سیستم های امنیتی، یک سیستم تأمین ایمنی برای زندگی نیست، نیازی به ارائه به مراجع محلی برای تصویب ندارد. ولی ممکن است در برخی نواحی قوانین سخت گیرانه تر باشد و باید قبل از اتمام هر تخمینی، با قوانین محلی آشنا شد.

بهترین محل نصب در دوربین مداربسته

  • دوربین باید در محلی نصب شود که توانایی تحمل حداقل چهار برابر وزن پایه دوربین ترافیکی را داشته باشد. در صورت نصب دوربین روی دیوار آجری، از نصب آن روی جداره بین آجرها ممانعت شود و سوراخ کاری روی آجر انجام شود .
  • در محلی نصب دوربین ارتعاشات مکانیکی نباید وجود داشته باشد .
  • در صورت نصب دوربین در فضای سرباز و بر روی دکل باید از برق گیر بالای دوربین استفاده شود. رعد و برق دارای انرژی بسیار زیادی است و حداقل باید دو متر بین نوک برقگیر و دوربین فاصله باشد از جمله مباحث مهم که باید در نصب دوربین های مداربسته رعایت شود مباحث حفاظتی آن می باشد.
  • در صورت استفاده از برق گیر باید از چاه ارت در کنار دکل استفاده کرد.

کاربرد انواع لوله ها در نصب دوربین مدار بسته

این نوع لوله فولادی برق که در کابل کشی دوربین مداربسته کاربرد دارد، به وسیله رنگ در برابر زنگ زدگی مقاوم می شود و می توان در فضای داخلی بناها و در بتن به کار برد. کاربرد این نوع لوله فولادی برق در ارتباط مستقیم با زمین و یا در جاهایی که در برابر نفوذ عوامل زنگ زدگی و خوردگی شدید است ، مجاز نخواهد بود .

  • لوله فولادی گالوانیزه (لوله های فولادی گالوانیزه درز جوش)

این نوع لوله فولادی برق و متعلقات آن ، که در برابر زنگزدگی و خوردگی با مواد مقاوم مانند روی یا کادمیم ، از داخلی و بیرون پوشیده می شود ، می توان زیر گچ مورد استفاده قرار داد .

  • لوله فولادی گالوانیزه عمقی داغ

این نوع لوله فولادی برق و متعلقات آن در لوله کشی های روکار ، که در فضای بیرونی انجام می گیرد مانند دوربین مداربسته ، و یا در مواردی که لوله های برق در معرض عوامل زنگ زدگی و خوردگی قرار می گیرد، مانند محل های با رطوبت بالا و همچنین در مواردی که مقاومت مکانیکی بالا مورد نیاز است، باید مورد استفاده قرار گیرد .

این گونه لوله فولادی برق و متعلقات آن، در لوله کشی های مناطقی که امکان انفجار و اسیب فیزیکی وجود دارد به کار برده شود .

  • لوله فلکسیبل روکش دار و بدون روکش

انعطاف پذیری و مقاومت مکانیکی بالا، طول عمر زیاد، مقاومت در مقابل نفوذ مایعات و گاز، روکش مقاوم در مقابل اشعه ماوراءبنفش ( نورآفتاب )، مواد شیمیایی، آب دریا و خود خاموش شونده، از مشخصات مهم این محافظ است. برای کلیه تأسیسات الکتریکی دارای محیط های مرطوب و گرد و غبار، سیستم های روشنایی، تابلوهای برق، محافظت فیبرنوری، سیستم های تهویه مطبوع، خطوط انتقال داده، کف و سقف کاذب، سیستم های نظارت تصویری دوربین مداربسته و دوربین های مداربسته مداربسته، اتصال بین ماشین آلات و تجهیزات کارخانه، ایستگاه های سوخت گیری بنزین و گاز، کاربردهای زیرزمینی در شرایط آب و هوایی مرطوب و پر گردوغبار کاربرد دارد .

معمولاً از هسته داخلی لوله، ورق گالوانیزه آلومینیوم، روکش آب بندی، PVC نرم در رنگ های مشکی، طوسی و سفید ساخته می شود و دارای ضریب حفاظت محیطی IP54 تا 67 IP می باشد.

متعلقات لوله فولادی برق و ابزار برش لوله فلکسیبل در نصب دوربین ها

متعلقات لوله فولادی برق شامل زانوی ساده، سه راهی ساده، سه راهی درب دار، درپوش ، سرپوش ، براس ، بست های انتهایی، انواع سرلوله ای پلاستیکی و … قابل ارائه می باشد این لوازم از جمله وسایلی هستند که در نصب دوربینهای مداربسته کاربرد دارند و باعث می شوند تا دوربین های مداربسته را بتوان بصورت استاندارد نصب نمود.

  • انواع گلندها: برای اتصال لوله عادی یا فلکسیبل کابل به کاور دوربین، سینی کابل، تابلو و سایر تجهیزات از گلند استفاده می شود که در صورت عدم استفاده از ان، در دراز مدت بر اثر کشش و لرزش های محیطی به دلایل مختلف، کابل آسیب می بیند. همچنین گلند از ورود حشرات موازی به داخل تجهیزات جلوگیری می کند.

گلندها بر طبق کاربری، در انواع فلزی و پلاستیکی ساخته می شوند که نوع فلزی آن برای اتصال لوله های فلزی به تجهیزات فلزی و نوع پلاستیکی آن نیز برای تجهیزات از هم جنس خود استفاده می شود. برای فضاهایی که در معرض نور آفتاب می باشد از گلند فلزی استفاده می شود

 ابزار برش لوله فلکسیبل: انواع قیچی ها، کاترها، فلکسی بر و فلکسی گیر جهت برش و نصب لوله های فلکسیبل به کار می روند که دو نوع فلکسی گیر و فلکسی بر می باشد

سینی کابل: انواع سیتی کابل در بازار شامل سینی ۲۰، ۳۰۱۰، ۴0، ۵0، ۶0، 7۰،80،9۰و ۱۰۰ میلیمتر می باشد که این اعداد عرض سینی را به میلیمتر نشان می دهند. نوع پرکاربرد سینی ها در سیستم های نظارت تصویری دوربین مداربسته، سینی ۱۰ تا ۴۰ می باشد. ارتفاع یا لبه سینی کابل ها معمولاً چهار سانتی متر است و انواع دیگر مثل پنج ، شش ، هفت و هشت سانتی متر قابل سفارش است. طول سینی کابل ها همه دومتر است.

 معمولاً برای کنترل دوربین از یک زوج سیم به هم تابیده استفاده می شود که این زوج سیم فرامین حرکت به چپ و راست، بالا و پایین، زوم به جلو و عقب و تحریک خروجی ها را انتقال می دهد. برای اتصال کابل دیتای دوربین باید از کابل STP (کابل شبکه با روکش شیلد) استفاده شود.

باید شیلد کابل داده را فقط از یک طرف ( معمولاً سمت سیستم مرکزی ) به ارت وصل کرد که در غیر این صورت اختلاف در ولتاژ ارت دو سر سیم باعث ایجاد یک جریان حلقه ای در سیم می شود که خود به ایجاد نویز کمک می کند. نمره هر رشته سیم باید از 0.33 mm2 بیش تر باشد. توصیه می شود از سیم 4/0 استفاده شود. طول کابل دیتا نباید بیشتر از ۱۲۰۰ متر باشد .

پروتکل نوع ارتباط: معمولاً برای کنترل دوربین از پروتکل RS485 یک طرفه استفاده می شود و در صورتی که دستگاه کنترل کننده دوربین مدار بسته کامپیوتر باشد یا این پروتکل را پشتیبانی نکند، از یک قطعه سخت افزاری به عنوان مبدل برای تغییر آن استفاده می شود ( معمولاً مبدل RS232 به RS485 )

  • کنترل دوربین از پروتکل RS485: ارتباط یک طرفه همان طور که از اسم آن پیداست ، به معنی یک طرفه بودن ارتباط است و دوربین فقط گیرنده داده است. اما در ارتباط دو طرفه یا RS422A دوربین هم اطلاعات را دریافت و هم ارسال می کند. در روش اول تنها از یک زوج سیم استفاده می شود که به آنها (+)Data و (-)Data می گویند. در این حالت سیم ها باید به ورودی های + و- ترمینال TXD دوربین متصل شوند. در روش دوم که پروتکل دو طرفه است، از دو زوج سیم یک زوج برای TXD (+ و -) و دیگری برای RXD (+ و – ) استفاده می شود. سیم ها را باید به سیم های RX و TX که هم نام می باشند وصل کردد
  • کنترل چند دوربین با یک زوج سیم: می توان چندین دوربین دام متحرک را تنها با یک زوج سیم کنترل کرد (روش سری یا باس ) یا می توان برای هر کدام یک سیم مجزا کشید و آنها را در سمت کنترل کننده به صورت متناظر به هم وصل کرد (روش ستاره). در هر دو حالت باید از اتصال تمام ترمینال هایی که با همین علائم مشخص شده اند، اطمینان حاصل کرد

نصب مکانیکی دستگاه دوربین مداربسته

نحوه نصب دوربین داخل کاور براساس موقعیت و نوع دوربین متفاوت است که جهت کسب اطلاعات دقیق تر باید به راهنمای همراه دستگاه مراجعه کرد که البته تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. در اینجا نحوه نصب یک نمونه از این دوربین های مداربسته تشریح می شود. جهت نصب دوربین ، در ابتدا باید پایه آن نصب شود که معمولاً چهار عدد پیچ و رولپلاک جهت نصب پایه در نظر گرفته می شود و قطعاتی نیز جهت نصب دوربین و کاور بر روی پایه توسط سازنده ارائه می شود . معمولاً کابل شبکه، منبع تغذیه و اتصالات مربوطه توسط سازنده دوربین تامین نمی شود. که این موارد بطور کامل در کلاس آموزش دوربین مدار بسته توضیح داده می شود. پس از جانمایی و مشخص کردن محل هر چهار رولپلاک روی سقف یا دیوار، سوراخ کاری ، نصب رولپلاک و نهایتاً نصب پایه انجام می شود. کاور دوربین معمولا با سه عدد پیچ روی پایه نصب می شود.

عملیات نصب پایه روی دیوار

هم سطح بودن دوربین با افق باید بررسی شود و پس از اطمینان از این موضوع، دوربین با پیچ M4 محکم می شود

عملیات نصب دوربین روی پایه

کابل های برق ، تصویر و داده از سوراخ پایه عبور داده شده و رابط های مربوط نصب می شود. عملیات اتصال کابل تغذیه ، تصویر ، صدا و شبکه به دوربین و در نهایت در کاور با پیچ مربوط نصب می شود

بستن کاور

از چسب سیلیکون برای عایق کردن و پرکردن فضاهای خالی بین پایه و دیوار یا سقف استفاده می شود به خصوص اگر دوربین در فضای آزاد نصب شود و سطح ناهموار باشد. در صورتی که قسمت هایی از تجهیز باید به هم پیچ شود ، به کارگیری نوار تفلون باعث می شود تا اتصال ایزوله شود .

ورودی خروجی های آژیر هشدار (آلارم) در نصب دوربین مدار بسته

دوربین دام متحرک معمولاً دارای چهار ورودی هشدار است. این ورودی ها مستقیماً به صورت سوئیچ هایی می توانند باشند که در صورت بسته شدن آن ورودی هشدار فعال می شود. با فعال شدن هشدار دوربین می تواند به موقعیت هایی که از پیش تنظیم شده برود.

مثلاً اگر ورودی هشدار یک، به یک کنتاکت مگنت بالای درب وصل شود و پریست شماره یک روی درب ورودی تنظیم شده باشد هر بار که درب باز شود دوربین به طور خودکار سمت درب می رود و از آن تصویر می گیرد. علاوه بر این می توان دوربین را طوری تنظیم کرد که با فعال شدن هشدار دوربین به مدت ۳۰ ثانیه مسیرهایی را که قبلاً به صورت دستی برای آن تعریف شده است، طی کند.

برای حفاظت بیشتر دوربین توصیه می شود که از یک برد واسطه ورودی و خروجی برای هشدارها استفاده کنید. در این شرایط در صورت افتادن ولتاژهای بالا و یا نویز بر روی سیم نویز وارد دوربین نمی شود و مدارات داخلی آن را مختل نمی کند. آژیر و ورودی آلارم را می توان بر روی دستگاه DVR فعال نمود مثال عملی این نوع از فعال سازی آلارم در  بصورت کامل بیان می شود.

خروجی های هشدار

می توان از خروجی های هشدار جهت فرمان روشن و خاموش کردن دستگاه های مختلف مثل پروژکتورهای اطراف دوربین استفاده کرد. استفاده از این خروجی ها به صورت مستقیم امکان پذیر نیست. استفاده از یک برد واسطه ورودی و خروجی باعث می شود که مدارات داخلی دوربین صدمه نبیند و علاوه بر این امکان کنترل تجهیزات با ولتاژ بالا مثل برق شهر از طریق آن امکان پذیر شود.

برد واسطه دستگاهی است که دوربین را از ورودی و خروجی های هشدار ایزوله می کند و به این ترتیب در صورت بروز اشکال در مدارات ورودی و خروجی برد واسطه آسیب می بیند و خود دوربین محفوظ می ماند .

کابل کشی و ترمینال بندی

  • ابتدا تمامی سیم ها جهت نصب داخلی رابط سرسیم بندی می شوند.
  • سر سیم باید داخل رابط قرار داده شود و از محکم شدن آن اطمینان حاصل کرد.
  • محکم شدن سر سیم داخل رابط.
  • جهت اطمینان از سفت شدن اتصال می توان سر سیم را با وسیلۀ مناسبی فشرد و محکم کرد.
  • اطمینان از سفت شدن اتصال
  • حال رابط 22 پین را می توان به سادگی به دوربین متصل کرد.