بین المللی

نیکی هیلی: کنگره آمریکا با صدور نفت ایران به چین مقابله کند

به گزارش خبرگزاری آنلاین ماه نیوز ، نیکی هیلی سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل متحد در نامه ای به واشنگتن پست نوشت که در صورت عدم موفقیت دولت بایدن در صادرات نفت ایران ، کنگره باید اقدامی انجام دهد.

این سیاستمدار جمهوری خواه در یادداشت خود خاطرنشان کرد که دولت بایدن خرید پراکنده میلیون ها بشکه نفت ایران توسط چین را نادیده می گیرد و یک دیپلمات در دولتش اخیراً به رویترز گفته است که واشنگتن رویکرد دیپلماتیک چین را در این مورد اتخاذ کرده است. روش م effectiveثرتری وجود دارد.

هیلی می افزاید که هر بشکه نفتی که چین از ایران خریداری می کند نقض تحریم های ایالات متحده است و با این حال دولت بایدن شرکت های چینی را به دلیل تجارت با ایرانیان مجازات نمی کند. چرا دولت بایدن اجازه می دهد این “قیام وحشیانه” ادامه یابد؟

او می نویسد: “به دو دلیل”. در مورد ایران ، وی می گوید گفتگو و دیپلماسی کلید پیشرفت مسائل است ، به ویژه در زمینه مذاکرات برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک درباره برنامه هسته ای ایران ، که دولت قبلی در سال 2018 آن را کنار گذاشت. در مورد چین ، سیاست های بایدن ناسازگار است. “اغلب تمایلی به برداشتن گام هایی در جهت کاهش توانایی آن در مذاکره درباره توافق های اقلیمی وجود ندارد.”

هیلی افزود: “حزب کمونیست چین و شی جین پینگ رئیس جمهور چین می دانند که حمایت از ایران برای پکن مفید است و برای ایالات متحده بد است. ایران بخش مهمی از پروژه کمربند و جاده است که از طریق آن چین در ازای سرمایه گذاری در زیرساخت ها به تجارت دسترسی پیدا می کند. “غیرممکن است که چین در خاورمیانه مداخله کند تا راه خود را باز کند.”

در این یادداشت آمده است: “روابط قوی با ایران برای منافع انرژی چین نیز مهم است.” ایران قادر به نقض تحریم ها توسط ناوگان تانکرهای غیرقانونی خود موسوم به “ناوگان شبح” است. فدرال رزرو سنت این کشور در بزرگترین ذخایر نفت و گاز جهان قرار دارد. چین می خواهد این منابع انرژی را بدست آورد و اگر چین از یکی از دشمنان ایالات متحده حمایت کند ، بهتر از هر چیزی خواهد بود. “


نیکی هیلی با ترامپ

وی در بیانیه ای گفت: “در ابتدا ، کنگره ممکن است بانک خلق چین و دیگر بانک های چینی را که با ایران ارتباط دارند تحریم کند.” قانونگذار ممکن است شرکت های چینی را که نفت ایران را ذخیره می کنند یا کشتی هایی را که در عملیات ، نگهداری و تعمیر ، ثبت یا حمل و نقل این روغن ها مشارکت دارند ، بیمه کند. آمریکا تحریم های مشابهی را علیه کره شمالی وضع کرده است که تا حد زیادی موفقیت آمیز بوده است ».

هیلی ، مشاور ارشد جنبش عدم تعهد متفقین علیه ایران هسته ای می نویسد: “ایران و چین اخیراً اتحاد خود را یک گام جلوتر برداشته اند.” سال گذشته ، آنها “مشارکت استراتژیک” را نهایی کردند که به پکن اجازه می دهد 400 و 400 میلیارد میلیارد دلار در ایران در طول 25 سال سرمایه گذاری کند. از سوی دیگر ، چین دسترسی طولانی مدت به منابع نفت خام ایران دارد و حضور خود را در بنادر ، راه آهن ، مخابرات و دیگر مناطق در حال گسترش است. این توافق همچنین روابط نظامی بین دو طرف را تقویت می کند. هیچکدام از اینها برای ایالات متحده خوب نیست و اگر دولت بایدن ایران و چین را مسئول نبیند ، کنگره باید این کار را انجام دهد. “

هیلی که زمانی متحد نزدیک رئیس جمهور دونالد ترامپ بود می نویسد: “اما کنگره نمی تواند همه کارها را انجام دهد.” دولت بایدن به جای تکیه بر دیپلماسی دیپلماسی ، حمل و نقل نفت از ایران به چین را دشوارتر می کند. انجام این کار به این معنی است که به وزارت خزانه داری دستور دهیم نفتکش های ایرانی و تعداد زیادی از کارشناسان ذخیره سازی ، مقامات بندری ، عوامل واردات و سایر افرادی که در این حمل و نقل دریایی دخیل هستند را تحریم کند.

Memo گفت: “ما می دانیم که این محدودیت های حمل و نقل وجود دارد.” در نوامبر 2018 ، ایالات متحده تحریم های 90 نفتکش ایرانی را لغو کرد و صادرات نفت ایران را به شدت کاهش داد. قبل از تحریم ها ، نفتکش های با پرچم ایران حدود 188 میلیون بشکه نفت حمل می کردند. سال بعد ، این تعداد نصف شد و در سال 2020 دو سوم کاهش یافت. »

از زمانی که بایدن به قدرت رسید و مذاکرات با ایران را از سر گرفت ، صادرات نفت این کشور افزایش یافته است ». امروز ایران با استفاده از نفتکش هایی با پرچم کشورهای دیگر تحریم ها را مسدود کرده است و این فاصله باید پر شود. وضعیت کنونی بی ثبات است. ایران برنده است “چین کمونیست برنده است.”

هیلی در پایان گفت: ایالات متحده و متحدانش در حال شکست هستند. می تواند رئیس جمهور شود [آمریکا] او مذاکره را دوست دارد ، اما فقط به کسانی که می خواهند آمریکا را بیمار کنند جرات کرده است. امنیت ملی قابل مذاکره نیست ».

وال استریت ژورنال دیروز (سه شنبه) گزارش داد که مقامات خزانه داری 9 ماه پس از بازنگری سیاست های تحریمی اعلام کردند که تحریم ها به بخش مهمی از سیاست ایالات متحده تبدیل می شوند ، اما استفاده از آنها باید استاندارد شود.

به نوشته روزنامه ، مقامات خزانه داری آمریکا مدعی شده اند که در استراتژی جدید آثار احتمالی تحریم ها بر بازارهای مالی ، اقتصاد کشورها و جوامع آسیب پذیر در نظر گرفته خواهد شد. یکی از مقامات وزارت خزانه داری گفت که بررسی تحریم ها مشابه روند اداری لازم برای مجوز حمله نظامی است.

در سال 2015 ، ایران توافقنامه ای را با کشورهای موسوم به 1 + 5 برای کاهش تنش ها بر سر برنامه هسته ای خود امضا کرد. دولت آمریکا به رغم موافقت آژانس بین المللی انرژی اتمی با رعایت تمام تعهدات ایران ، در می 2016 به طور یکجانبه از این توافق خارج شد.

دولت آمریکا به بهانه های مختلف ایران را در راستای اهداف خصمانه اش علیه جمهوری اسلامی و پیشرفت جنگ اقتصادی علیه این کشور تحریم کرده است. واشنگتن شرکت ها و شرکت های آمریکایی مستقر در کشورهای ثالث را ملزم به رعایت تحریم ها می کند.

دولت بایدن علیرغم اعتراف به شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران ، از انجام اقدامات لازم برای بازگشت به شورای امنیت سازمان ملل خودداری کرده و عملاً سیاست ترامپ علیه ایران را در دستور کار قرار داده است.

بایدن و مشاورانش گفته اند که قصد دارند برجام را به آمریکا بازگردانند ، اما می خواهند از بازگشت برجام به عنوان بستری برای “تقویت و طولانی شدن توافق” استفاده کنند.

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده است که در حالی که آمریکا طرف نقض این معاهده بوده است ، این واشنگتن است که باید با لغو تحریم ها به این معاهده بازگردد و تعهدات آمریکا را انجام دهد. تایید. البته تهران تاکید کرده است که هیچ عجله ای برای بازگرداندن ایالات متحده به توافق ندارد.

انتهای پیام /



این را برای صفحه اول پیشنهاد دهید