عمومیمعرفی کسب و کار

میلگرد حرارتی چیست؟

میلگرد حرارتی معمولا برای اجرا و ساخت پروژه‌های ساختمانی مصالح مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد که هرکدام نقش و وظیفه منحصربه‌فردی دارند. در این میان استفاده از میلگرد و و آهن‌آلات نقش بسیار عمده‌ای داشته و منجر به استحکام و مقاوم‌سازی ساختمان می‌شوند. میلگرد یکی از مهم‌ترین مصالح ساختمانی است که اهمیت بسیار ویژه‌ای در اسکلت‌بندی و استحکام آن دارد. در این میان میلگرد حرارتی یکی از انواع میلگرد است که اهمیت بسیار زیادی در ساختمان‌سازی داشته و بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در ادامه این مقاله از آهن آنلاین، ابتدا به تعریفی از میلگرد حرارتی پرداخته و سپس انواع میلگرد حرارتی (آرماتور حرارتی) و کاربردهای آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد تا به طور کامل با این نوع از مصالح ساختمانی آشنا شوید.  میلگرد حرارتی، نوعی از میلگرد است که برای مقابله با اثرات دمایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، میلگردهای حرارتی به صورت عمود نسبت به هم و به شکل T قرار می‌گیرند. برای کسب اطلاع از به‌روزترین می‌توانید به لینک مربوطه مراجعه کنید و روزانه با جدیدترین قیمت انلاین اهن فولادی آشنا شوید. لذا میلگردهای معمولی با تغییر حرارت دچار انقباض و انبساط شده و نتیجه فشار به بتن وارد شده و منجر به تضعیف و از بین رفتن استحکام آن خواهد شد.

در این تصویر می توانید میلگرد حرارتی را مشاهده کنید. استفاده از میلگرد حرارتی، منجر به حفاظت بتن از تغییرات حرارتی می‌شود و همین امر مقاوت بتن را افزایش می‌دهد. قطر میلگردهای حرارتی نسبت به کاربرد آن‌ها متفاوت است. انواع رایج آرماتور حرارتی دارای قطرهای 4 و 5 میلی‌متری هستند. این مقاطع فولادی با فاصله 25 سانتی‌متر از هم قرار داده می‌شوند و برای ساخت انواع ساختمان‌ها و سازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. در برخی از ساختمان‌ها ممکن است علاوه بر میلگردهای حرارتی از میلگرد‌های معمولی نیز استفاده شود که در این حالت، این نوع مقاطع فولادی به صورت شبکه‌ای تعبیه شده و به حالت عمود بر تیرچه‌های به کار رفته در سقف قرار خواهند گرفت.

انواع میلگرد حرارتی

میلگردهای حرارتی اندازه‌های متفاوتی دارند و از همین رو به چندین نوع مختلف تقسیم می‌شوند. رایج‌ترین انواع میلگرد حرارتی دارای قطر 4 و 5 میلی‌متری هستند. آرماتورهای حرارتی که دارای قطر 4 میلی‌متری هستند، مقاومت بالاتری دارند. این میلگردها در فاصله 25 میلی‌متری از هم قرار گرفته و به حالت شبکه‌ای، مقاومت بتن را افزایش می‌دهند. نقش میلگرد حرارتی به این صورت است که با بتن درگیر شده و از انبساط و انقباض بیش از حد آن جلوگیری خواهد کرد. به طور کلی می‌توان گفت، نقش و کارکرد میلگرد حرارتی در جلوگیری و مقابله با تنش‌های دمایی بتن است که منجر به جلوگیری از ترک‌خوردگی بتن و تیرچه بلوک خواهد شد. درصورتی‌که این ترک‌ها به صورت گسترده بوده و در تمام سطح بتن دیده شوند، بسیار خطرناک بوده و منجر به فروپاشی بتن می‌شود.

دلایل استفاده از میلگرد حرارتی

ترک‌خوردگی موجود در تیرچه بلوک‌ها در هنگام اجرای سقف، یکی از اساسی‌ترین مشکلات مهندسان در ساخت‌وساز است. یکی از موثرترین روش‌ها برای جلوگیری از ترک خوردن بتن، استفاده از میلگرد حرارتی است. بتن در روزهای اولیه، رطوبت در خود دارد که به مرور این رطوبت از بین رفته و بتن خشک می‌شود. از بین رفتن رطوبت در بتن منجر به ایجاد انقباض در بتن شده و جای خالی ذرات رطوبت با بتن پر می‌شود. این انقباض منجر به ایجاد تنش‌های کششی در بتن و در نهایت پدیده‌ای به نام جمع شوندگی در آن می‌شود. این تنش‌ها منجر به ایجاد ترک در سطح بتن شده و در نهایت مقاوت آن را کم خواهد کرد.  کاربرد میلگرد حرارتی در افزایش استحکام بتن ساختمان است اصلی‌ترین کاربرد میلگرد حرارتی، کنترل این ترک‌ها و بالا بردن استحکام بتن است.

کاربرد میلگرد حرارتی

همانطور که گفتیم علاوه بر آرماتورهای داخلی تیرچه، تعدادی آرماتور تحت عنوان آرماتورهای حرارتی، عمود بر تیرچه‌ها قرار داده می‌شوند که به خوبی با ترک‌های حرارتی بتن و جمع شدگی آن مقابله می‌نمایند. به طور کلی این میلگردها به صورت چپ و راست بر روی سقف قرار گرفته و زمانی که بتن با افت حرارت مواجه می‌شود از ترک خوردن آن جلوگیری می‌کند. بهترین مکان قرارگیری این میلگردها یک سوم بالای ضخامت دال بتنی هستند. لازم به ذکر است که این میلگردها تنها حرارتی نبوده و نقش باربری نیز دارند. همچنین این آرماتورها هنگام آتش سوزی از تخریب بتن جلوگیری می‌کنند. قطر این میلگردها معمولا در محدوده 6.5-6 بوده و در برخی موارد از سایز 8 آن‌ها نیز استفاده می‌گردد. تفاوت میلگرد حرارتی و میلگرد معمولی

تفاوت میلگرد حرارتی و میلگرد معمولی

برای فهم بهتر تفاوت بین میلگرد حرارتی و معمولی می‌خواهیم با نظر مثبت و منفی کارشناسان در این زمینه جلو برویم. یکی از مهمترین تفاوتی که می‌توان برای این دو اعلام کرد زمان و مکان استفاده از میلگرد حرارتی در مقابل میلگرد معمولی است. مکان و نحوه استفاده از آرماتورهای حرارتی با توجه به دیدگاه مهندس انجام می‌شود، در ادامه به بررسی چند دیدگاه مختلف در خصوص نحوه استفاده از میلگردهای حرارتی می‌پردازیم: از دید برخی مهندسین سازه استفاده از آرماتورهای حرارتی برای جلوگیری از فرآیند خوردگی در بتن، الزامی است. این لزوم تا حدی اهمیت دارد که در آیین‌نامه نیز به استفاده از این میلگردها تاکید شده است. موارد زیر با توجه به نظر مهندسان در خصوص مزایای استفاده از میلگرد حرارتی در سازه اعلام شده است.

به اعتقاد برخی از مهندسین این میلگردها علاوه بر نقش حرارتی، نقش باربری نیز دارند. چنانچه از میلگرد حرارتی استفاده نشود فاصله 70 سانتی‌متری روی یونولیت‌ها تنها یک لایه 5 سانتی‌متری بتن است که اصولی نخواهد بود.  حال این سوال پیش می‌آید که در صورت عدم استفاده از میلگرد حرارتی با چه مشکلاتی مواجه خواهیم شد؟ عدم استفاده از میلگرد حرارتی در مرحله اول باعث ایجاد ترک خوردگی در بتن شما خواهد شد. این ترک خوردگی نیز باعث می‌شود ترشح آب و مواد معدنی به داخل دیوار آمده و خوردگی میلگرد را در پی خواهد داشت.  از طرف دیگر بعضی از مهندسین عمران بر این باورند که عدم استفاده از میلگرد حرارتی و در نتیجه آن ایجاد ترک در بتن، باعث ایجاد مشکل در عملکرد یکپارچه دیافراگم سقف و افزایش احتمال آسیب در زمان زلزله خواهد شد.

استفاده از میلگرد 8 برای آرماتوربندی  لازم به ذکر است که استفاده از آرماتور سایز 8 در این مورد نسبت به سایز 6 ترجیح داده می‌شود زیرا در اجرا این آرماتورها به کف یونولیت‌ها چسبیده و داخل بتن رویی قرار نمی‌گیرند و در نهایت سبب ترک خوردگی بتن می‌گردند! بنابراین بهتر است از سایز 8 آرماتور حرارتی استفاده کنید. با توجه به مواردی که به آن اشاره شد آرماتور حرارتی نه تنها به مقاومت بتن در برابر ترک خوردگی کمک می‌کند بلکه با گذشت زمان، باعث ایجاد محافظت از بتن در برابر هر گونه انبساط و انقباضی می‌شود.  یکی دیگر از وظایف میلگردهای حرارتی، ایجاد یکپارچه سازی در برابر نیروهای وارده و اتصال تیرچه‌ها به یکدیگر است. با توجه به تمام مواردی که به آنها اشاره کردیم می‌توان گفت مهندسانی که این موارد را باور دارند، استفاده از آرماتور حرارتی در سازه را کاملا ضروری می‌دانند.

حال می‌خواهیم به بررسی نظر افرادی بپردازیم که باور دارند استفاده از میلگرد حرارتی در ساخت و ساز، کاری بیهوده بوده و فقط باعث اتلاف سرمایه می‌شود! به عقیده این دسته از مهندسین، بسیاری از سقف‌ها حتی با وجود میلگردهای حرارتی ترک خورده‌اند، بنابراین به دلیل قیمت بالای میلگردها اعم از و ذوب آهن، استفاده از آنها به عنوان میلگردهای حرارتی، تنها سبب افزایش هزینه گردیده و در نتیجه نهایی تاثیر زیادی ندارد. آنها به جای استفاده از میلگردهای افت و حرارت روش‌های دیگری را برای جلوگیری از ترک خوردگی بتن پیشنهاد می‌کنند. از جمله روش‌های پیشنهادی جایگزین میلگرد حرارتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: در صورتی که مخالف استفاده از میلگرد حرارتی در سازه هستنید، پیشنهاد ما به شما استفاده از روش‌های جایگزین زیر است:

  • استفاده از بتن الیافی
  • کم کردن نسبت آب به سیمان
  • استفاده از فوق روان کننده

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.